Asiakkaiden kokonaisvaltainen energiakumppani
Asiakkaamme ovat strategiamme keskiössä ja toimintamme ytimessä. Ymmärrämme heidän arkeaan ja olemme läsnä siellä, missä elämä tapahtuu – kodeissa, yrityksissä ja yhteisöissä. Palvelemme asiakkaitamme selkeästi ja luotettavasti niin paikallisesti kuin valtakunnallisestikin. Tarjoamme kattavia energiaratkaisuja, jotka tukevat sujuvaa arkea ja auttavat pienentämään hiilijalanjälkeä. Asiakastyytyväisyyden kulmakiviä ovat meille erinomaisen palvelun lisäksi huolto- ja toimitusvarmuus. Vuonna 2024 lämmön ja sähkön toimitusvarmuudet säilyivät erinomaisella tasolla.

Kehitämme asiakaskokemusta
Asiakastyytyväisyyttä arvioidaan Turku Energiassa vuosittaisilla EPSI Ratingin asiakastyytyväisyystutkimuksilla. Vuonna 2024 toteutettiin sähkönmyynnin kuluttajatutkimus sekä sähkönsiirron ja kaukolämmön kuluttaja- ja yritystutkimukset.
Asiakastyytyväisyysindeksin tulos oli tutkimuksissa pääosin toimialan keskiarvon yläpuolella, ja vahvuuksina nousivat esiin hyvä toimitusvarmuus ja asiakaspalvelu. Kehittämiskohteita tutkimuksen mukaan olivat asiakassuhteen ylläpito ja ennakoiva tiedottaminen asiakkaille. Kaukolämmön tutkimuksissa Turku Energian pisteet sijoittuivat hieman alle toimialan keskiarvon, kuitenkin siten, että asiakkaat olivat tyytyväisiä toimintaamme.
Turku Energian asiakaspalvelutapahtumien onnistuneisuutta mittaava NPS-luku pysyi erinomaisena koko vuoden ajan.
Asiakkaan digipalvelut
Kehitämme jatkuvasti digitaalista asiakaskokemustamme vastaamaan asiakkaidemme tarpeita ja odotuksia. Vuoden 2023 lopussa uudistimme verkkosivumme kokonaan. Vuonna 2024 tehdyn käyttäjätutkimuksen mukaan tyytyväisyys sivustoon kasvoi uudistuksen jälkeen 23 prosenttia, ja erityisesti sivuston helppokäyttöisyys ja tiedon saatavuus saivat kiitosta.
Uudistus perustui käyttäjä- ja asiakaspalautteisiin. Tavoitteena oli käyttökokemuksen parantamisen lisäksi vähentää asiakaspalvelun kuormitusta. Asiakkaiden kiinnostus omien energia-asioiden seurantaan nousi voimakkaasti energiakriisin aikoina ja jatkuu edelleen sähkönhinnan vaihdellessa. Käynnistimme vuoden 2024 alussa asiakkaidemme EnergiaOnline-palvelun uusimisen. Uusi digipalvelu tulee palvelemaan tasavertaisesti sähkönmyynnin, sähköverkon sekä kaukolämmön ja -jäähdytyksen kuluttaja- ja yritysasiakkaitamme. Uusi EnergiaOnline julkaistaan vuoden 2026 alussa.
Vahvaa kasvua asiakasmäärissä
Asiakasmäärät kasvoivat voimakkaasti kuluttaja- ja yrityspuolella edellisvuoden tavoin. Kuluttajapuolella aurinkopaneelien kysyntä laski edelleen energiakriisin aikaisista vuosista sähkön markkinahinnan alentuessa. Yrityspuolella aurinkovoimalat olivat edelleen melko kysyttyjä ja Turku Energia aloittikin syyskuussa lähes 7000 aurinkopaneelia sisältävän maa-aurinkovoimalan rakentamisen Artukaisiin. Sähköautojen latausratkaisujen kysyntä puolestaan nousi sähkö- ja hybridiautojen määrän lisääntyessä. Erityisesti taloyhtiöt ja yritykset olivat kiinnostuneita latausratkaisuista.
Vastuullisuus, energiansäästö, kestävä kehitys ja uusiutuva energia korostuivat asiakkaiden valinnoissa edelleen vuonna 2024. Yritysasiakkaille tarjosimme edelleen energianhallinnan ja vastuullisuusraportoinnin palvelumme Enerkeytä. Monet yritysasiakkaat ovat kiinnostuneita uusiutuvasta energian käytöstä toiminnassaan ja erilaisista energiatehokkuustoimenpiteistä.
Yritysasiakkaita palvellaan aina matriisimallissa, eli asiakkaamme saavat kaikki tarvitsemansa energiapalvelut keskitetysti ja asiantuntijoidemme yhteistyönä – tehokkaasti, joustavasti ja asiakkaan tarpeet huomioiden.
Kiinteistöliitto Varsinais-Suomi palkitsi Turku Energian vuoden Palvelumyönteisimmäksi yritykseksi. Arvioinnissa painotettiin positiivista palvelukokemusta sekä taloyhtiöiden hallinnon ymmärrystä. Turku Energian taloyhtiöitä palvelevat asiantuntijat saivat erityiskiitosta ratkaisukeskeisestä asioiden hoitamisesta sekä ymmärryksestä taloyhtiöiden hallintoon.
Viestintää ja etuja
Viestimme asiakkaillemme monikanavaisesti. Pyrimme tehokkaalla viestinnällä myös tasamaan asiakaspalveluun kohdistunutta painetta. Julkaisimme kaksi numeroa asiakaslehti Valopilkusta.
Tehtävänämme on auttaa myös asiakkaitamme pienentämään hiilijalanjälkeään, ja energiatehokkuusviestinnän lisäksi tarjoamme energiatehokkuusneuvontaa ja -palveluita kuluttajille, yrityksille ja taloyhtiöille.
Eturinki-etuohjelman käyttäjämäärä kasvoi edelleen vuonna 2024, ja myös sen tunnettuus asiakkaidemme keskuudessa on noussut huomattavasti. Runsas positiivinen palaute kannustaa meitä kehittämään kokonaisuutta yhä monipuolisemmaksi. Etuohjelmassa on kymmeniä etuja tuotteista tai palveluista paikallisilta yrityksiltä sekä verkkokaupoista.
Viestimme myös laajasti vuosittain Kiinteistöliitto Varsinais-Suomen kanssa järjestämästämme Energiafiksuin taloyhtiö -kilpailusta, joka on suunnattu Turun alueen taloyhtiöille. Kilpailussa etsitään energiatehokkuustoimia tehneitä taloyhtiöitä. Vuonna 2024 palkinnon voitti turkulainen taloyhtiö Asunto Oy Peltosirkku.
Tapahtumia asiakkaille ja turunseutulaisille
Turku Energian kaukolämpö tarjosi asiakkailleen ja turunseutulaisille perinteisen Pulikointipäivän 20.10.2024 kolmessa uimahallissa: Turun Impivaarassa, Kaarinan uimahallissa ja Raision Ulpukassa. Päivän avulla kerrottiin uimahallitkin lämmittävästä ekologisesta kaukolämmöstä, tarjottiin ilmaiset uinnit ja hauskaa oheistapahtumaa. Suosittu tapahtuma keräsi jälleen uimahallit täyteen.
Järjestimme myös lukuisia erilaisia tapahtumia yritys- ja taloyhtiöasiakkaillemme sekä webinaareja kaukolämpöasiakkaillemme. Olimme mukana yhteistyökumppanina Paavo Nurmi Gamesin Paavon Sporttipäivässä, jossa mahdollistimme muun muassa energiaradan lapsille.