Vahvasti mukana seutukunnan arjessa
Turku Energialla on keskeinen rooli Turun ja sen seutukuntien paikallisena energiakumppanina. Tarjoamme asiakkaillemme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita. Osallistumme aktiivisesti ympäröivän yhteiskunnan toimintaan ja olemme osaltamme mahdollistamassa turunseutulaisten sujuvaa arkea toimitusvarmoilla ja kestävillä energiatuotteilla ja palveluilla.

Sidosryhmien odotukset Turku Energiaa kohtaan kohdistuvat vastuullisuuteen, kestävästi tuotettuun ja hankittuun energiaan, asiakkaiden arjen mahdollistamiseen häiriöttömänä energianjakeluna, avoimeen tiedonvälitykseen ja yhteistyökumppanuuteen.
Energiayhtiön rooli on myös mahdollisissa poikkeustilanteissa keskeinen ja sidosryhmien odotukset kohdistuvat mahdollisimman nopeaan tilanteen normalisoimiseen mahdollisissa energianjakelun häiriöissä. Turku Energia on huoltovarmuuskriittinen toimija ja varautuminen erilaisiin poikkeustilanteisiin kuuluu päivittäiseen arkeemme. Varautumista ja toimintaa poikkeustilanteissa suunnitellaan ja harjoitellaan myös keskeisten yhteistyökumppanien ja seudun kriittisten toimijoiden kanssa.
Keskeisiä sidosryhmiämme ovat oma henkilöstö, asiakkaat, turun seudun asukkaat, omistajat, toimittajat, yhteistyökumppanit, etujärjestöt ja asukasyhdistykset, viranomaiset, kunnat, valtio ja alan järjestöt sekä kansalaisjärjestöt, poliittiset luottamushenkilöt, media ja muut energiayhtiöt. Käymme aktiivista keskustelua myös poliittisten päättäjien kanssa pääasiassa etujärjestöjemme kautta. Teemme tiivistä yhteistyötä omistajamme Turun kaupungin ja eri viranomaisten kanssa.
Osallistumme ympäristö- ja energiakysymysten ratkaisemiseen sekä energia-alan edunvalvontaan yhteistyössä viranomaisten ja järjestöjen kanssa. Olemme jäseninä ja teemme tiivistä yhteistyötä energia-alan asiantuntijaorganisaatioiden ja -yhdistysten, etujärjestöjen ja erilaisten verkostojen kanssa, kuten Energiateollisuus ry:n, Energiakaupungit ry:n, FinHCH ry:n, Climate Leadership Coalitionin ja Turun kaupungin ilmastotyöryhmän kanssa sekä Business Turun organisoimassa Turun Seudun Energiaverkostossa.
Näkyvää läsnäoloa seudun arjessa
Turku Energia on myös näkyvästi läsnä seutukunnalla sponsorointiyhteistyön ja ympäristötaiteen merkeissä. Sponsoroimme vuosittain saman arvomaailman jakavia, paikallisia urheiluseuroja, yhteiskunnallisia tahoja tai kulttuuria. Turku Energin tavoitteena on olla mukana tukemassa ja mahdollistamassa paikallista hyvinvointia myös sponsorointiyhteistöiden merkeissä.
Jatkoimme viime kesänä Turku Energia Sähköverkkojen sähköjakokaappien maalauksia yhteistyössä paikallisten taiteilijoiden, yhdistysten sekä muiden toimijoiden kanssa. Turku Energia on toteuttanut vuosien saatossa useita eri ympäristötaideteoksia ja maalauttanut vuodesta 2004 alkaen jo yli 200 sähkökaappia.
Onnistumista mitataan vuosittain
Toteutamme säännöllisesti asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys- sekä mainetutkimuksia. Vuonna 2024 toteutimme kolme asiakastyytyväisyystutkimusta EPSI Ratingin kanssa tänä syksynä: sähkönmyynnin tutkimuksen kuluttajille, sekä sähkönsiirron ja kaukolämmön tutkimukset kuluttajille ja yrityksille sekä toteutimme koko henkilöstölle työtyytyväisyyskyselyn. Lisäksi jatkoimme keskeisten sidosryhmiemme kuulemista osana olennaisuusanalyysiamme.
Monikanavaista viestintää sidosryhmillemme
Tavoitteenamme on viestiä sidosryhmillemme monikanavaisesti, säännöllisesti, proaktiivisesti ja avoimesti. Osallistumme aktiivisesti vuoropuheluun eri sidosryhmiemme edustajien kanssa ja viestimme niin omasta toiminnastamme, asiakkaillemme keskeisistä ajankohtaisista asioista että energia-alan ajankohtaisista teemoista.
Turku Energian kanavavalikoima kattaa sekä painetun että sähköisen asiakaslehti Valopilkun, uutiskirjeet, tilit keskeisissä sosiaalisen median kanavissa, sähköpostiviestinnän, verkkosivut, mediatiedotteet, vuosikertomuksen ja EnergiaOnline-palvelun. Viestimme ajankohtaisista asioista myös tarvittaessa laskujen liitteillä. Lisäksi Turku Energialla on käytössään sekä sähkönjakelu-että lämmönjakeluhäiriöistä tekstiviestipalvelu, joilla asiakas saa tiedon omaa käyttöpaikkaa ja kiinteistöä koskevista energianjakelun keskeytyksistä suoraan puhelimeensa. Asiakasviestinnän onnistumista mitataan vuosittain EPSI Ratingin asiakastyytyväisyystutkimuksissa.
Sidosryhmien odotukset Turku Energialle
Asiakkaat
Odotuksia Turku Energialle
- Energian toimitusvarmuus ja kohtuullinen hinnoittelu
- Energian ympäristöystävällisyys
- Hyödyllinen ja tavoittava viestintä
- Asiakaspalvelun saavutettavuus
- Energiankäytön neuvonta
- Vastuullisuus toiminnassa
- Uudet tuotteet ja palvelut
- Energiakumppanuus
Vastauksia odotuksiin
- Luotettavat energiaverkostot ja kilpailukykyinen hankinta
- Ympäristöohjelman tavoitteet ja ISO 14 001 -ympäristöjärjestelmä
- Monikanavainen ja asiakaslähtöinen viestintä
- Helpot ja riittävän kapasiteetin asiointikanavat
- Kehittyvät seurantapalvelut
- Yritysvastuun johtaminen
- Tuotekehitys
Mittareita
- Toimitusvarmuus
- Ympäristöohjelman toteutus, sisäiset ja ulkoiset auditoinnit
- Viestintäkanavien kävijämäärien seuranta sekä lukijatutkimukset
- Asiakastyytyväisyyden jatkuva seuranta
- Asiointikanavien käyttö
- Palautteiden laatu ja määrä
Etujärjestöt ja asukasyhdistykset
Odotuksia Turku Energialle
- Viestintä ajankohtaisista teemoista
- Ryhmän erityistarpeiden tunteminen
Vastauksia odotuksiin
- Sidosryhmätapahtumat ja vierailut kokouksissa
- Avoin keskusteluyhteys
- Turku Energian viestintäkanavat
Mittareita
- Suora palaute
- Asiakastyytyväisyystutkimus
Oma henkilöstö
Odotuksia Turku Energialle
- Hyvä johtaminen
- Työn arvostus ja pysyvyys
- Vaikuttamismahdollisuudet
- Oman osaamisen kehittäminen
- Työtyytyväisyys ja -turvallisuus
Vastauksia odotuksiin
- Esimiestaitojen kehittäminen ja roolien selkiyttäminen
- Pitkäjänteinen henkilöstöresurssien johtaminen
- Hyvä sisäinen viestintä ja esimiesviestintä
- Kehityskeskustelut ja osaamisresurssien hallinta
- Työhyvinvointi- ja turvallisuusjohtaminen ja varhaisen puuttumisen mallit
Mittareita
- Henkilöstötutkimus
- Kehityskeskustelut
- Poissaolot
- Työtapaturmien määrä
- Oman työnantajan suosittelu
Omistaja
Odotuksia Turku Energialle
- Sijoitetun pääoman tuotto
- Kannattava ja kestävä kasvu
- Tehokas riskienhallinta
- Infrastruktuurin kehittäminen
- Asiakas- ja asukastyytyväisyys
Vastauksia odotuksiin
- Liiketoiminnan kannattavuuden ylläpitäminen
- Riskienhallinnan toimintatavat
- Läpinäkyvä raportointi ja selvitykset
- Asiakkuuksien hyvä hoito
- Asiakasviestintä ja asiakaspalvelu
Mittareita
- Liikevoitto
- Sijoitetun pääoman tuotto
- Toimitusvarmuus
- Asiakastyytyväisyys
- Asiakaspalautteet, Julkinen keskustelu
Viranomaiset, kunnat, valtio ja alan järjestöt
Odotuksia Turku Energialle
- Lainsäädännön ja alan ohjeistusten noudattaminen
- Osallistuminen ympäristö- ja energiakysymysten kehittämiseen
- Energia-alan edunvalvonta
- Hyvä taloudellinen kehitys ja veronmaksukyky
- Avoimuus
Vastauksia odotuksiin
- Yhteydenpito ja osallistuminen edunvalvontaan ja työryhmiin
- Välittömät ja välilliset verot yhteiskunnan hyvinvoinnin ylläpitoon
- Kattava ja avoin raportointi
- Toiminnan läpinäkyvyys
- Viestintä ja tiedottaminen
Mittareita
- Maksettujen verojen, investointien ja työpaikkojen määrä
- Kontaktien määrä
- Yritysvastuun mittaristot
- Osallistuminen julkiseen keskusteluun
- Asiakastyytyväisyys
Kansalaisjärjestöt ja poliittiset luottamushenkilöt
Odotuksia Turku Energialle
- Lainsäädännön sekä alan normien ja ohjeiden noudattaminen
- Uusiutuvan energiantuotannon lisääminen
- Avoin ja vuorovaikutteinen viestintä
Vastauksia odotuksiin
- Kattava ja avoin raportointi
- Ympäristöohjelman toteuttaminen
- Tiedusteluihin vastaaminen
- Ryhmätapaamiset ja vierailut
Mittareita
- Yhteydenotot ja palautteet
- Julkinen keskustelu
- Toteutuneet hankkeet
- Uusiutuvien energialähteiden määrä tuotannossa ja myydystä energiasta
- Palautteisiin vastaaminen
Toimittajat ja yhteistyökumppanit
Odotuksia Turku Energialle
- Selkeät osapuolten vastuut
- Yhteistyön toimivuus ja reiluus
- Hyvä maksuvalmius
- Vastuullisuus
Vastauksia odotuksiin
- Selkeä dokumentointi ja epäkohtiin puuttuminen
- Reilu kilpailuttaminen
- Toimittaja-arvioinnit
- Yritysvastuukyselyt
Mittareita
- Yhteistyökumppanien määrän ja laadun seuranta
- Reilut ja läpinäkyvät hankintamenettelyt
- Laskujen maksuajan seuranta
- Toimittaja-arviointien tulokset
Media
Odotuksia Turku Energialle
- Aktiivinen, asiantunteva ja luotettava viestintä
- Yhteyshenkilöiden tavoitettavuus
Vastauksia odotuksiin
- Aktiivinen ja luotettava viestintä
- Avoin tiedottaminen monikanavaisesti
- Mediatapaamiset
- Kriisiviestintävalmiuden kehittäminen ja ylläpito
Mittareita
- Jatkuva mediaseuranta
- Mediakontaktoinnit ja mediatapaamiset
- Julkisen keskustelun ja ilmapiirin seuranta
- Monikanavaisen viestinnän toteutuminen
Muut energiayhtiöt
Odotuksia Turku Energialle
- Kehittyvä ja osapuolia hyödyttävä yhteistyö ja kumppanuus
- Tietojen ja kokemusten jakaminen
Vastauksia odotuksiin
- Avoin yhteistyö ja kumppanuus
- Yhteiset kehityshankkeet ja yhteisten toimintaedellytysten parantaminen
Mittareita
- Yhteistyön määrä ja laatu
- Yhteisten toimintaedellytysten muutokset